نگراني دبير شوراي عالي فضاي مجازي از وضع توليد محتوا


خلاصه خبر:
دبير شوراي عالي فضاي مجازي به نقش تکنولوژي در روابط عمومي اشاره و بر لزوم توليد محتوا براي توسعه شبکه ملي اطلاعات تاکيد کرد. سيدابوالحسن فيروز‌آبادي امروز در يازدهمين همايش روابط عمومي که در هتل المپيک برگزار شد با بيان اين‌که روابط عمومي به عنوان مرکز اطلاع‌رساني، ايجاد شفافيت در جامعه را برعهده دارد، گفت: روابط عمومي به دنبال متقاعد‌سازي طرف‌هاي مقابل و ايجاد همگرايي در سازمان‌ها و موسساتي است که روابط عمومي آنها را برعهده دارد. او ادامه داد: روابط عمومي نقش مهمي داشته و جنس اين نقش از جنس قدرت نرم است و همان‌طور که از قدرت نرم در جهت متقاعدسازي بخش‌هايي از جامعه استفاده مي‌شود روابط عمومي‌ها هم به دنبال اعمال نوعي قدرت هوشمند هستند و اين اعمال قدرت با نقش تکنولوژي افزايش پيدا مي‌کند.
مشروح خبر:

ايسنا نوشت: دبير شوراي عالي فضاي مجازي به نقش تکنولوژي در روابط عمومي اشاره و بر لزوم توليد محتوا براي توسعه شبکه ملي اطلاعات تاکيد کرد.

سيدابوالحسن فيروز‌آبادي امروز در يازدهمين همايش روابط عمومي که در هتل المپيک برگزار شد با بيان اين‌که روابط عمومي به عنوان مرکز اطلاع‌رساني، ايجاد شفافيت در جامعه را برعهده دارد، گفت: روابط عمومي به دنبال متقاعد‌سازي طرف‌هاي مقابل و ايجاد همگرايي در سازمان‌ها و موسساتي است که روابط عمومي آنها را برعهده دارد.

او ادامه داد: روابط عمومي نقش مهمي داشته و جنس اين نقش از جنس قدرت نرم است و همان‌طور که از قدرت نرم در جهت متقاعدسازي بخش‌هايي از جامعه استفاده مي‌شود روابط عمومي‌ها هم به دنبال اعمال نوعي قدرت هوشمند هستند و اين اعمال قدرت با نقش تکنولوژي افزايش پيدا مي‌کند.

وي ادامه داد: اگر روابط عمومي‌ها به تکنولوژي توجه نکنند از نقش خود باز مي‌مانند، زيرا تکنولوژي هم ضرورتي در روابط عمومي و هم مي‌تواند ساختار آن را تغيير دهد. بنابراين روابط عمومي بايد تلاش کند از توجه به تکنولوژي به خصوص تکنولوژي اطلاعات غافل نباشد.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به سرعت بالاي تحولات تکنولوژي اظهار کرد: در سه دهه اخير چندين نسل از تکنولوژي اطلاعات ارائه شده و تقسيم‌بندي‌هاي متعددي مطرح است. از جمله وب 1، 2، 3 و 4 که ما در ابتداي وب 3 هستيم يا در نسل‌هاي موبايلي که 2.5 ميليارد نفر در کره زمين از نسل 3 بهره‌ مي‌برند و در سال 2020 نسل 5 وارد مي‌شود و ما در حال حاضر در نسل 3 و 4 هستيم.

فيروزآبادي با بيان اين‌که تکنولوژي‌ها نحوه ارتباط انسان‌ها را تغيير مي‌دهد، گفت: در وب 1 ارتباط يکسويه داريم، در وب 2 ارتباط دوسويه، در وب 3 ارتباط 2 سويه مستقل از زبان و در وب 4 نيز تکنولوژي با انسان زندگي مي‌کند و ارتباط انسان و ماشين به صورت گسترده مطرح مي‌شود.

وي با اشاره به تقسيم‌بندي‌هاي روابط عمومي از جمله الکترونيکي، ديجيتالي و آنلاين بيان کرد: در روابط عمومي آنلاين شما ديگر ارتباط برقرار نمي‌کنيد بلکه اتصال هميشگي داريد. با توجه به اين‌که سيستم‌ها در دنيا مبتني بر نوآوري هستند روابط عمومي‌ها که مبتني بر دانش هستند نقش مناسب‌تري دارند و ساده‌ترين نگاه براي روابط عمومي ديجيتالي نگاه‌کردن به سکوها (پلت‌فرم)هاست مانند وبلاگ، ميکرووبلاگ، چتروم‌ها، شبکه‌هاي اجتماعي، رسانه‌هاي اجتماعي و در نهايت پيام‌رسان‌هاي اجتماعي.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي افزود: نگاه به پلت‌فرم‌ها نگاهي مذموم نيست، اما مبتني بر ابزار است و خلاقيتي نيست، در صورتي که نگاه به فضاي مجازي بايد مبتني بر نوآوري باشد.

فيروزآبادي با بيان اين‌که روابط عمومي‌ها ديگر بخش زايدي در مديريت نيستند که ارتباط برقرار کنند، اظهار کرد: در گذشته شايد رسانه‌ها به بازپخش آنچه وجود داشت مي‌پرداختند، اما امروزه نقش وسيع‌تري دارند. همچنين در گذشته اطلاع‌رساني به صورت عام صورت مي‌گرفت، اما در حال حاضر نقش رسانه‌هاي جمعي کاهش پيدا کرده و در کنار رسانه‌هاي جمعي، رسانه‌هاي اجتماعي توليد‌کننده محتواي هدفمند که روابط عمومي يکي از آنها مي‌توانند ايفاي نقش و ايجاد قدرت کنند و قدرت متقاعدسازي بايد سازماندهي شود.

وي با تاکيد بر لزوم توليد محتوا در فضاي مجازي بيان کرد: به عنوان مرکز ملي فضاي مجازي از فوري‌ترين مسائلي که بايد جبران شود و مقام معظم رهبري نيز به آن اشاره کرده، نهضت توليد محتواست و اين‌که فعالان اين حوزه به توليد محتوا بپردازند که توليد قدرت نيز است.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در ادامه خاطر نشان کرد: به دنبال ايجاد محتوا مي‌توانيم بگوييم شبکه اطلاعات ملي داريم، زيرا بحثي که مي‌تواند شبکه اطلاعات ملي را ايجاد کند توليد اطلاعات و محتوا است و در حال حاضر در کشور 280 تشکل از جمله کانون‌ها، احزاب و هيات‌هاي مذهبي داريم که متاسفانه هنوز در حوزه توليد محتوا آنچه بايد را انجام نداده‌اند.

فيروز‌آبادي با بيان اين‌که در حال حاضر اکثر سايت‌ها حتي به روزرساني نمي‌شوند و اطلاعات آنها کهنه است، ادامه داد: اين به اين معناست که ما هنوز در وب 1 هم غيرفعال هستيم، اما از شما مي‌خواهيم از پلت‌فرم‌ها عبور کنيد و مدل‌هايي مثل گوگل و تلگرام خلق کنيد، زيرا امروزه به جاي اين‌که با اسب کشورگشايي کنند مانند مايکروسافت و بازي کلش‌آف‌پلنز به صورت مجازي در خانه‌ها حاضر مي‌شوند.

وي با بيان اين‌که شاخص سرگرمي در کشور ما بيش از 60 درصد است، اضافه کرد: در کشوري که درجه آمادگي و حوزه دولت الکترونيکي از 100 مي‌گذرد اين‌که 60 درصد آن مربوط به سرگرمي باشد نگران‌کننده است و نشان مي‌دهد نخبه‌ها در اقناع و هدايت مردم خيلي فعال نبودند، اما اميدواريم تشکيل اين همايش‌ها گام‌هايي در اين زمينه باشد.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در پايان سخنان‌اش با بيان چند توصيه گفت: بايد شاخص‌هاي سايبري روابط عمومي‌ها استخراج و بر روي اين شاخص‌ها رصد شود، توصيه دوم پياده‌سازي مدل‌هاي مناسب اطلاع‌رساني بر روي سکوهاي فضاي مجازي و در نهايت مشارکت فعال در توليد محتوا در کشور از سوي روابط عمومي‌هاست و مرکز ملي فضاي مجازي دراين زمينه همکاري مي‌کند.